Great Barrier Reef

11 augustus 2017 - Port Douglas, Australië

Ja ja, zoals ik jullie zei hadden we in Port Douglas opnieuw geprobeerd om te gaan snorkelen. Nou dat is gelukt. Op het Great Barrier Reef, het grootste koraalrif ter wereld hebben we een hele dag gezwommen en gekeken. Wat was dat SCHITTEREND!!

Met een boot voeren we twee uur lang naar het rif, om daar aan te leggen bij een ponton. Een primatourtje genomen want dat was wel nodig. Heerlijk zaten we met z'n drietjes boven, maar al snel gingen we naar beneden. Waarom? Dat kunnen jullie zelf wel verzinnen... Maar goed, beneden was het ook leuk! Heerlijke thee en koffie kon je halen met lekkere koekjes. Na twee uur varen waren we dan eindelijk aangekomen. 72 kilometer uit de kust.

Op de boot kregen we nog wat uitleg. Over hoe koralen zich voortplanten bijvoorbeeld. Nou, ik heb het niet goed onthouden maar wat ik wel begreep is dat ze 'het' één keer per jaar doen. En dan vijf dagen lang. Heel ingewikkeld. Maar wel bij volle maan. Da's dan wel weer romantisch.

Op het ponton/vanaf het ponton kon je van alles doen: eten, douche, naar beneden om onder water te kijken, een helikopter vlucht en natuurlijk snorkelen! Er bleken toch veel kwallen te zijn, dus moesten we een pak aan, wat heerlijk zat, NOT. Flippers aan, duikbril op, snorkel in en plons in het water. Nog niet eens 1 minuut zwommen Hidde en ik in het water en we kwamen al een BIG vis tegen. We schrokken ons rot.

Het koraal, dat was daar echt niet normaal mooi. Het zonlicht ook, die er dan zo op scheen. Niet normaal.. Ook hebben we natuurlijk visjes en visSEN gezien. De kleinste, die in een hele groep voor je gezicht zwemmen of een BIG vis die plotseling langs je heen zwemt. Regenboog vissen, donkere vissen van alles wat. Jammer helaas hebben wij met het snorkelen geen schildpad gezien... Maaarrr, mam is met een onderwater boot gegaan en heeft er een stuk of 4 gezien, JALOERS!!!!!

Het buffet ging open, snel eten want ja, we willen zo veel mogelijk snorkelen in die tijd dat we hadden. Garnaaltjes, pasta, rijst, heerlijk eten! Wat ons op viel was dat er veel Chinezen aan boord waren, sowieso waren er erg veel Chinezen in Australië... Eigenlijk weten we niet of het de hele tijd Chinezen waren of Japanners, maar voor ons uit Europa lijken ze allemaal erg veel op elkaar. Hun taaltjes zou ik graag willen kunnen verstaan!

Na de tweede keer in het water zijn geweest, moesten we jammer helaas terug. Douche, omkleden het kon er allemaal. Boot weer op en terug varen naar het vaste land. Het was echt een dag om nooit te vergeten!! Dat er in het water zulke mooie dingen zijn is niet te geloven. Het was GEWELDIG!