African Massage....

29 juli 2019 - Kiwengwa, Tanzania

1500 kilometer reden we door Kenia: Nairobi, Amboseli, Samburu, Lake Nakuru, Masai Mara, Nairobi. Van het zuiden naar het noorden van het land en via west weer terug naar zuid. Allemaal prima te volgen dankzij maps.me (dank Roland!).

Over de rit van Samburu naar Lake Nakuru (293 km) doen we zo’n negen uur. Hard rijden laat de snelheidsbegrenzer op de Landcruiser niet toe. En als we al wat gas geven zijn daar de slow-down bumps (drempels) die maken dat we voortdurend in de rem moeten. Effectief dat wel.

Want voortdurend passeren we kleine dorpen. Per dorp slechts tientallen huisjes (soms simpele stalletjes) die tegelijk dienen als winkeltje. Bij de Butcher hangen de hammen voor het raam, terwijl de butcher himself op twee meter afstand ligt te slapen. De Grosserie lijkt vooral populair omdat er een TV hebben. Iedereen hangt er voor de buis. Opvallend vaak zijn de huisjes groen geverfd door de grootste Service provider van het land: SafariCom. Een slimme marketing-truc: ‘Wij verven uw huis safari-groen in ruil voor een gratis telefoonabonnement.

En ook dat lijkt effectief: de Masai herder heeft meer aandacht voor z’n mobieltje dan voor z’n geiten. De kids die we ontmoeten zijn vooral geïnteresseerd in een selfie. Hoe armoedig het er ook uitzien, altijd is er de telefoon. Van onze gids begrijpen we dat het belang van de mobiele telefoon inderdaad enorm groeit in Kenia. Via je phone spaar je voor je doktersverzekering (1 dollar per maand) en het belangrijkste nieuws krijg je binnen via de telefoon.

Op deze manier rijden we, Hakuna Matata, rustig door het Keniaanse landschap. En dan ineens.... De Landcruiser begint aan alle kanten te schudden. We produceren een enorme rode stofwolk. Iedereen grijpt de handvatten in de auto. Jawel: African Massage...

De mooi geasfalteerde weg wordt twee, drie keer per dag afgewisseld met stukken onverharde weg. Zomaar 30 kilometer schudden en schokken. Je moet er volgens Antony met volle vaart overheen. ‘Anders is het effect alleen maar erger’. En dat doet ie dan ook. Handen strak om het stuur, zet ie zich schrap voor de volgende diepe kuil. Zonder het gas los te laten, vliegen we er overheen. Stenen stuiteren tegen de onderkant van de wagen alsof we worden beschoten. Hij schakelt terug voor wat meer power en de volgende bocht wordt genomen. Ook tegenliggers hoeven niet op veel begrip te rekenen. Snelheid houden staat voor alles!

Het geluid in de auto laat een gesprek niet meer toe. We zijn nog nooit zo blij geweest met: een koe op de weg... want voor een koe rem je af. Daar vlieg je niet aan voorbij. Voor ons even tijd om adem te halen. Wachtend op de volgende African Massage....

1. Opa en oma:
    29 juli 2019
    Wie ver/veel reist kan veel verhalen. En veel blauwe plekken oplopen.! Hobbel de bobbel. Nu een week relaxen. Liefs van ons. Xxx
  2. Mieke:
    29 juli 2019
    Zo jullie hebben je massage dus wel weer gehad,
    Maar volgens mij een reis om nooit meer te vergeten.
    geweldig, geniet nog maar even.
    liefs en rust even voor de terug weg begint