Selina en een verre achterneef

18 juli 2017 - Melbourne, Australië

'Selina Ma heeft me toegevoegd op Facebook'. Een onschuldig momentje, maar voor Hidde zondag het begin van een spannende ontknoping...

We waren zo van plan dit jaar niets te schrijven over taxi's en hun chauffeurs. Maar deze avonturen moesten we met jullie delen.

Over onze Kwan Hei Man bijvoorbeeld. Volgens de dames achterin de taxi een verre achterneef (Toine Heijmans) uit een geïmmigreerde tak van de familie. Hij bracht ons zaterdag van het Hong Kong bierfeest naar huis.'Tunnel, tunnel, swim, swim', was zijn eerste  niet erg hoopgevende reactie toen we hem vertelde dat we naar Kowloon (andere kant van de rivier) moesten. Op onze verder pogingen om een intelligent gesprek aan te gaan over de politiek (papa) en de toeristen (mama) bleef hij als een oude grammofoonplaat steken op 'tunnel, tunnel, swim, swim'. In Nederland had hij het rijbewijs nog niet cadeau gekregen was onze inschatting. Hij reed ons trouwens prima door het nachtelijk verkeer.

En het is even een gedoe met die taxi's in Hong Kong. Ondanks de 14.000 die er rondrijden moet je goed puzzelen voordat je doorhebt hoe het werkt. Na een aantal weigeringen ('vinden ze ons niet leuk of zo...?') kwamen we erachter dat je 4 seaters en 5 seaters hebt. Het staat heel groot op alle bumpers, maar je ziet het pas als je het weet natuurlijk. En een 4 seater mag echt geen 5 personen vervoeren. Of het verschil tussen de rode (alleen Kowloon en Hong Kong island) de blauwe (alleen de nieuwe wijken) en de groene (alleen rond het vliegveld) taxi's. Je moet dus een rode hebben met een 5 op de bumper. Best even zoeken 's avonds laat. Of waar ze nou wel of niet stoppen. Daar zijn we eigenlijk nog steeds niet achter. Sommige gooien levensgevaarlijk hun deur open in het drukke verkeer, andere rijden je zelfs in een stille steeg nog stoïcijns voorbij. Eenmaal een taxi aan de haak (nog niet instappen!) is het zaak snel te inventariseren of ie (d'n chauffeur) Engels spreekt en wel zin heeft om ons af te zetten op Nathan Road. Sommige weigeren gewoon.

Maar goed, wat heeft Selina Ma hier nu mee te maken? Ergens rond zes uur kwam Hidde tot de vrolijke conclusie dat hij zijn portemonnee, met ID, bankpas en iets te veel eurootjes niet meer had. Hij wist trouwens niet of ie z'n wallet had meegenomen uit het hotel. Ja, hij dacht, geloof ik, misschien, toch wel uit Nederland, maar ook dat was niet helemaal scherp geregistreerd. Na wat gvd!**!#%^$£ en de nodige f*ck*+$¥£ gevloek van allerlei kanten, besloten we terug in het hotel de zoektocht in te zetten. Geheel relaxed (we hadden immers nog twee uur totdat we naar het vliegtuig moesten...) werden alle zorgvuldig ingepakte koffers weer omgekeerd (grrr!!). Werden er in Nederland passen geblokkeerd, geld doorgeboekt naar de spaarrekening, de ontbijtzaal doorzocht, de afdeling housekeeping met enige argwaan bevraagd ('weet je echt zeker dat je niets gevonden hebt in kamer 11.10?' en dat dan drie keer... ), het koffietentje, de pizzeria en de taxicentrale gebeld (leg jij ff in het chinees uit dat je een zwarte portemonnee zoekt...). Zonder resultaat. Met een dikke kater besloten we om 19.30 dat het echt tijd was om te gaan eten en ons voor te bereiden op de reis naar Melbourne. Bad luck...

En toen meldde Selina zich als digitale vriend bij Hidde. 'Wat moet ik met deze Hong Kongse vrijgezel (status Facebook)?' Is dit toeval of toch meer dan dat? Toch maar even via de direct messenger contact gezocht en de blonde vraag gesteld. 'Beste Selina, ik ken je niet maar, heb jij misschien...?' En 'als je die dan.... wil je me die dan in de komende dertig minuten....'  Bijna te absurt om waar te zijn volgde er in het daaropvolgende half uur: Een foto op Facebook van de inhoud van de portemonnee (geheel in tact). Een foto met de gevel waar de buit af te halen viel. Het telefoonnummer van Selina. Een lange sprint naar een donkere steeg vijf minuten van het hotel (Google maps) en een ongemakkelijke ontmoeting met Selina en haar Engels sprekende vriendin. Een kleine beloning werd afgewimpeld met de woorden 'no sorry, we had to do this. By the way where you from?'

Nog net op tijd voor de sateetjes waren we weer in het hotel. En waar Selina de zwartleren wallet gevonden had? In een taxi. Nee, niet die van Kwam Hei Man, maar wel een rode met een 5 op de bumper. Oef...

1. Sandra:
    18 juli 2017
    ik zou ze maar te vriend houden, Hidde, op Facebook, wie weet waar je ze ooit nog meer voor kan gebruiken. Veel plezier verder! X
  2. Opa en oma:
    18 juli 2017
    Spannend verhaal. Het blijft opletten. Bijna voor niets gewerkt in Nederland! Maar gelukkig goedgekomen. Zit je nu toch well in Australia???? Genies gewoon verder. Lieve gr. OenO xxx
  3. Wimmie:
    20 juli 2017
    Spannende dagen geweest in Hongkong, vooral voor Hidde. Heeft er toch niets van overgehouden. Het is toch een heel avontuur waar jullie mee bezig zijn.
    Nu in het prachtige Australië. Hoe was de excursie naar de Great Ocean Road?
    Hier geen bijzonderheden. vannacht zwaar onweer gehad.
    Noch veel reisplezier en groetjes voor iedereen. wimmie