Keddengedeng, keddengedeng...

3 augustus 2015 - Yogyakarta, Indonesië

Lieve allemaal,

7.20 uur early start vandaag. Welkom geheten door een mooie stewardess in blauw, settelen we ons op onze gereserveerde plaatsen.

Yes, we reizen Eksekutive class! Je stoel kan in de ligstand, je benen op het steuntje en als de conducteur (type Airbuscaptain) de kaartjes komt knippen, wordt hij vergezeld door twee Kleerkasten die elk aan één kant van de wagon plaatsneemt (het kan maar duidelijk zij: no escape). Twee keer in het uur komt de man met zwabber (geen swiffer, maar echt zo'n natte) langs om de vloer te dweilen. Schoner wordt ie niet...!

Al snel blijkt dat de benensteuntjes multifunctioneel zijn en ook goed van pas komen om de ronddolende muizen te ontwijken (Veerle: 'ieieie'). De dame in blauw is vandaag ook 'hoofd nasi-goreng'. En de tip om vooral een broek met lange pijpen te dragen (tegen overspringende vlooien) blijkt goud waard. Schoon is een relatief begrip toch?

Strak volgens schema vertrekken we om 7.20 richting Yogya.

Nog geen 10 minuten onderweg rijden we door een prachtig landschap. Bergen in de optrekkende mist, felgroene rijstvelden afgewisseld met stukken oerwoud. Vulkanen in de ochtendzon. Alles aan de noordkant van het spoor.

Aan de andere kant zijn de dorpjes tegen het spoor aangeplakt (hier geen geluidswal), en lopen groepen kinderen in schooluniform te zwaaien. Op het talud ligt de was te drogen.

Met name de eerste vier uur is het genieten (zie foto's/video's), daarna wat minder spectaculair en tijd voor de iPads en oortjes. Helaas ook regelmatig bezoek aan toilet (poepgat). Lotje was vandaag aan de beurt.

Onze chauffeur stond ons zoals afgesproken op te wachten en bracht ons in twee auto's naar het onderkomen. We zijn nog niet helemaal enthousiast want de beloofde huiskamer blijkt bij een andere unit te horen en de kok is niet terug van familiebezoek (Ramadan). Geen restaurant dus...

In ruil worden we door de driver bij een door ons gekozen restaurantje afgezet. Eens kijken hoe dat uitpakt. Vanavond  halve kip gegeten van het bananenblademet veel chili.

Nu tijd voor het bed na een mooie lange dag. Liefs van ons vijven. X

1. Miriam:
    3 augustus 2015
    Ha lieve alle 5,
    Wat leuk om elke keer wat van jullie te lezen en te zien. Klinkt allemaal erg goed...behalve de run naar poepgat of in de nacht op de wc zitten ipv in bed liggen . Veel plezier nog en dikke knuffel van ons 4tjes