De sultan en zijn volgers

7 augustus 2015 - Ubud, Indonesië

Lieve allemaal,

Wisten jullie dat: de voorlaatste Sultan 42 kinderen had bij 10 vrouwen. Zijn voorganger 87 (sorry 78, zegt Alberdine) kinderen bij 40 vrouwen. De huidige Sultan van Yogyakarta het rustig aan doet met 5 dochters van 1 vrouw. Op deze manier 40% van de inwoners van Yogya een neefje, achternichtje, zoon, buurman of tante is van een of andere Sultan.

We bezochten het paleis van de baas van Yogya dinsdag. Een vriendelijke gids wist ons veel van dit soort mooie verhalen te vertellen.

Indonesië heeft 240 miljoen inwoners. Met name op het platteland is 5 of meer kinderen geen uitzondering. (Als je een ritje maakt met de auto, is het aantal schooluniformpjes niet te tellen). Diezelfde gids wist ons te vertellen dat de Indonesische regering nu volop inzet op geboortebeperking... Dat leek ons lastig uit te leggen met die productieve voorvaderen. Hij zag dat anders.

Belboy, kruier, verkeersregelaar, parkirwacht, richtingaanwijzer op de bus, en voor de dames verkoopster bij de Matahari (de plaatselijke Hema). Die monden moeten ook allemaal eten natuurlijk. Nog altijd veel laaggeschoold werk hier. Maar echt hard werken?

Na het paleis werden we op slinkse wijze afgezet in een Batikshop. Prachtige stofjes en een nog beter verkoopverhaal. Binnen 10 minuten stonden we, $ 45 armer, buiten met 2 Batikschilderijtjes. 'Oeps, even niet opgelet hè pap'. Maar, jullie zullen zelf zien dat ze het geld meer dan waard zijn... Al die puntjes zijn handmatig gezet, hè. Is niet niks.

Tot snel, xxxxx

1. Sandra Van De Hulsbeek:
    7 augustus 2015
    He Bert, wat zeg je Bert. ik heb een banaan in mijn oren, Bert (Lot, hier dan ook een leuk filmpje van, he)..
    Ziet er allemaal weer prachtig uit!
    Geniet van Bali en elkaar x