Het mooie Bali

9 augustus 2015 - Ubud, Indonesië

Lieve allemaal,

De ene driver is de andere niet. En gelukkig maar! Vrijdag werden we op Denpasar AirPort opgewacht door Nyoman onze chauffeur in Ubud.

We zijn nu twee dagen verder en hebben aan zijn gidsende hand al schitterende dingen gezien: van de hanengevechten naar de koffieplantage naar de Legong dance. De Batur vulkaan, het Lake Batur, de Pura Tirta Empul tempel (the holy spring tempel) en de glibberige rijstvelden. De watervallen en de houtbewerkers staan nog op de bucketlist.

Op een relaxte en veilige manier voert hij ons door prachtige dorpjes, pakt de achterafweggetjes (omdat je daar meer ziet), last een fotostop in en geeft intussen een lesje levensbeschouwing en geschiedenis terwijl we rijden. Prachtig!

Wij vergapen ons intussen aan oude mannetjes die zitten te bidden, oude vrouwtjes die zich wassen in de rivier, veel te kleine jochies op veel te grote motorfietsen, de versierselen op straat (Independence day op 17 augustus) en de prachtige poorten van de traditionele huizen.

Bali is echt schitterend. We genieten er alle vijf erg van. In Ubud zelf moet je niet zijn. Daar waan je je in Scheveningen/Valkenburg op zondagmiddag. Maar zodra je Ubud uitrijdt de dessa's in, dan tref je het echte Balinese leven.

Tijdens de hanengevechten (alleen voor mannen) wordt er druk gegokt. We weten alles over de Luwak koffie (de luwak-kat eet koffiebonen en van de uitwerpselen wordt de meest dure koffie ter wereld gebrand) en tijdens ceremonies (zo ook vandaag) baden veel Hindoestaanse families zich in het heilige water van de Tirtha Empul tempel.

De kids concludeerden vanavond dat het vooral de vriendelijkheid en openheid van de mensen op Bali is die ze zo sympathiek maakt. Je voelt je hier snel op je gemak.

Vandaag heeft Nyoman ons vergezeld bij de lunch en vol trots foto's getoond van zijn gezin (drie kinderen) en opa die nog met de Nederlanders tegen het Indo-leger heeft gevochten. We gaan de komende dagen nog graag gebruik maken van zijn diensten en kennis van de omgeving.

Liefs en tot snel, xxxxx

1. Diny:
    9 augustus 2015
    Wat een leuke uitstapjes maken jullie! Zo zie je Bali het beste natuurlijk met een goede Balinese gids. Met hanengevechten is het natuurlijk net als met stierengevechten, niet diervriendelijk maar het is wel echt traditie van het land!
    Vulkanen, tempels, rijstvelden en de Luwakkoffie! Daar heb ik een tijd geleden een documentaire overgezien. Heb de prijs eens opgezocht van de koffie, 160 dollar voor een pond! Wat je noemt, POEPDUUR!
  2. Opa en oma:
    9 augustus 2015
    Dit geeft ons een beter gevoel dan het vorige verhaal. Leuk te horen dat jullie het verder goed stellen. Geniet van de mooie cultuur en de vele gebruiken. Dat hoort bij Indonesië. Lekker verder slapen wij moeten nog beginnen. Liefs oeno xxx
  3. Wimmie:
    10 augustus 2015
    Wat een geweldige verhalen. Het lijkt soms of we zelf
    meereizen met jullie. Zeker als je met die " teddybeer" de berg op of af suist. We nemen aan dat jullie genieten en geen angsthazen hoeven te zijn met zo'n taxichauffeur.
    Zeer leuk om jullie verhalen te lezen.
    Hier in Milroi alles goed. Mieke is op controle geweest en ze is goed "bevonden".
    Ze mag weer wandelen en fietsen en conditie opbouwen.
    Gisteren dus weer de eerste fietstocht gemaakt.
    Nog heel veel plezier op het zonnige Bali en geniet er van.
    Veel liefs,wimi