Zwemmen met Nemo

12 augustus 2015 - Lovina, Indonesië

Lieve allemaal,

Met spijt namen we gister afscheid van het mooie Ubud. Na vier dagen rondtoeren en relaxen zijn we met name de streek Ubud erg gaan waarderen. Mooi authentiek en open zijn de mensen hier. Trots op hun cultuur, zonder opdringerig te worden. Dan zal Lovina wel wat tegenvallen dachten we hardop...

Lovina en de noordkust van Bali staan bekend om zijn dolfijnen en prachtige koraalriffen. Vandaag dan ook gelijk op pad.

Menjangan-eiland (voor de kaartkijkers: het noordwestelijke puntje van Bali, boven de verbindingsroute met Java, een uur varen uit de kust) was de bestemming. Een onbewoond eiland, witte stranden, groen palmen, met koraalrif omgeven. Je kent de plaatjes wel uit de programma's Expeditie Robinson of Adam en Eva.

Die laatste twee hebben we niet gezien, wel heel veel ander moois. Door onze snorkel-gids Gedé werden we om 8.00 uur opgehaald om snorkels en flippers aan te meten. Daarna een uurtje rijden naar het natuurpark. Daar onze Nasi Goreng ingeslagen en goed ingesmeerd, om te voorkomen dat we zouden eindigen als Bellanda Goreng (ofwel gebakken Hollander...).

Eenmaal op open zee met het bootje kregen we het toch wel een beetje benauwd. De golven leken ons niet de ideale snorkelomstandigheden. Op de snorkelplek viel dat allemaal reuze mee. Rustige zee. Tevoren waren we door Mr Gedé gerustgesteld: 'Alleen vegetarische vissen vandaag'. Op de vraag 'zitten er ook haaien?' kregen we het antwoord: 'If you want, I can call the sharks'.

En daar lagen we dan in het soepwarme zeewater, omringd door 5 á 6 toeristenboten. De sprong in het water is even spannend. Zodra je onder je kijkt, zie je een compleet andere wereld: Die van het tropisch aquarium. Schitterend koraal (naast een onheilspellend diepe kloof) en prachtige fel gekleurde vissen. Felgele, diepblauwe, de lange doorzichtige, donkerzwarte en geelblauw gestreepte. Ze heten: doktervis, engelvis, morenen, koraalduivel, trompetvis, pijlstaartroggen met blauwe stippen en Bali Maanvis.

De komende dagen goochelen we ons suf om te kijken welke naam er bij welk plaatje hoort (mooie onderwaterfoto's gemaakt) want we weten er natuurlijk geen bal van. Behalve die ene dan: Nemo-fish (anemoonvissen): de oranje-wit gestreepte vis uit de film. Prachtig in het koraal verstopt.

Ook na de lunch nog een 45 minuten in het water gelegen. Na de laatste onderwaterselfies zijn we weer weer richting haven gevaren, de auto ingestapt en moe in slaap gevallen. Want zwemmen met Nemo is schitterend, maar ook erg vermoeiend.

Liefs van ons vijven, xxxxx