Paprikachips...

31 juli 2015 - Ciparay, Indonesië

'3 Berry Banana Colada en 2 Virgin Mojito'. Terwijl wij cocktails bestellen in de Mahonibar van het Novotel, schuiven twee mannetjes met mapjes onder de arm naar binnen. Ze willen even privétijd met 'onze' ober.

Tijdens het eten hadden we het over de situatie in Indonesië. De nieuwe president en de doodstraf die sinds een jaar weer wordt uitgevoerd. En wat we daar nou van vinden. Mhh, beetje lauwe reacties.

Intussen wordt de kwetterende tv achter ons omgeschakeld naar een live-uitzending. Barkrukken worden om de tv heengeschoven en voor 'onze' ober zijn wij duidelijk niet meer zijn belangrijkste gast.

De eerste heren op leeftijd met Batikhemden komen binnen en zoeken een plekje voor de tv.

Op het poolbiljard ronden Lotte en Hidde een eerste potje af. Toch fijn dat je zo leert biljarten van je broer. Ze voegen zich bij 'onze' man voor een nieuwe potje, maar de muntjes zijn plotseling op.

In de hoek van de cocktailbar in koloniale stijl (inclusief relaxstoelen met uitzicht op grasveld en bamboebossen) brengt het personeel twee tafeltjes in gereedheid.

Het groepje Batikhemden is intussen gegroeid tot acht. Rode wijnglazen worden opgepoetst. Man met mapje steekt nog een keer zijn hoofd om de hoek als het negende Batikhemd binnenkomt. De andere hemden glijden van hun barkruk en staan te buigen als knipmessen. De afstandsbediening gaat prompt naar de nieuwe gast. Het geluid van de debaterende heren op tv wordt verder opgepord.

Wij kijken elkaar eens aan en denken hardop 'Lekker belangrijk! Ons borreluurtje toch? Tegelijkertijd schieten we in de observeerstand. Acht heren lachen als de negende dat ook doet. Ze zijn het hoorbaar niet eens met wat de juristen op de tv met elkaar bespreken. Lachen minderwaardig als sprekers aan het woord komen.

Ik vraag 'onze' man discreet of het om politici gaat. 'No' knikt ie, 'this is professor doctor Hatta Ali, very important minister'. Hij geeft me een vette knipoog. Dus toch politici...

We slaan natuurlijk direct aan het googelen en nadat de bakjes op tafel 'very important' voor de vierde keer zijn geschikt, vormen acht heren boven de 60 een erehaag, waar nummer negen doorheen schrijdt.

Dankzij 'afbeeldingen' identificeren we mr. Hatta Ali vliegensvlug. Dit is ontegenzeggelijk de Chief of Justice van Indonesië, zijn meelachende en knipscherende buurman blijkt minister van politieke zaken en justitie.

De rode wijn wordt scheutig bijgeschonken en de paprikachips nog eens bijgevuld als wij concluderen dat deze man verantwoordelijk is voor tenminste zo'n 15 doodvonnissen eerder dit jaar. 'Gadver', 'doe niet zo naar', en 'pap...!' zijn de reacties als ik me hardop afvraag wat de Batikhemden eerder vanavond besproken hebben.

Ook ons bakje paprikachips wordt nog eens bijgevuld.

1. Diny:
    1 augustus 2015
    Goedemorgen, bij jullie is het al weer middag ondertussen. Leuk om jouw verslag te lezen Robert! Leuk om dat zo mee te maken van dichtbij. Wel jammer van jullie rustige booreluurtje, maar de cocktail zal toch wel gesmaakt hebben!
    De kinderen zien nu ook van dichtbij hoeveel armoede er nog is overal en hoe bevoorrecht ze zijn!
    Mooie kleren, goede scholing, luxe woning, auto en nog een hele hoop meer. En dan daar te mogen rondreizen en logeren in luxe hotels, terwijl in de achtertuin mensen jn een klein hutje of huisje wonen.
    Maar natuurlijk toerisme is weer goed voor de mensen daar!
    Dus blijf lekker genieten van al het moois en ik hoop nog veel mooie verhalen te lezen.
    En...het lijkt hier ook weer mooi weer te worden! Dus ook genieten voor ons.
    Heel veel liefs, omi, Mama, Diny xxx